Thursday 14 January 2010

Hari pertama aku bekerja


sekatika aku terjenak merenung kehidupan harian yang lepas-lepas, betapa hidupku sia-sia tanpa arah tujuan dan kerja buat. Kini baru ku sedar bahawa ada perkara yang penting yang haru aku lakukan dan jalani, ayng mana perkara itu adalah segala-segalanya untuk hidup di dunia ini. Aku baru saja menjalani kehidupan baru dalam alam pekerjaan. Penjaga mesin bukanlah kerja yang harus dianggap ringan, malah lebih berat dari kebiasaan pekerjaan penjaga pintu pagar. Ada iklan dalam tv menyata “working like machine, berhenti sekejap untuk KitKat” ada lagi iklan “maaf, saya sedang berBueno”..ehehe.macam..walhal, aku dah pun lalui ini, bukan setakat kije macam mesin malah lebih dari mesin lagi.ish-ish..biar la orang nak kata aper, yang penting aku sudah tidak tergolong dalam isu terbaru ini iaitu graduan suka memilih kerja. Nak buat lagu mana lagi, dah jalan rezeki kita ikut ni, kene la redha.

Dalam pada hari ini, aku praktikal dengan seorang cikgu, Selama aku belajar dengan cikgu tidak pernah duduk diam, asyik disuruh itu, suruh ini. Waduhh..pusing pale den..tapi nak buat camner, dah namenye bekerja, yang menarik perhatian aku mase praktikal dengan cikgu tersebut adalah perkara yang cukup geli hati, ada ke patut cikgu tegur aku kenapa lihat mesin lame sangat, nanti terbakar..macam la aku ni superman. Aku pun satu, termenung tak kenal mase.hehehe.

Setelah puas bermenung, maka aku pun berjalan-jalan dan meronda-ronda. Bukanlah rajin sangat nak tengok orang lain cume nak wak hilang ngantuk j, asyik menguap je. Dah puas sangat, sembang n kenal-kenalan dengan orang yang berdekatan. Pada hari ini aku sudah kenal Cikgu, Din, Solah dan Wan. Nak berkenalan pun susah, kene ada 1 problem baru la mula sembang, pada mulut duk sajer la katakan.

Sejarah hitam hari ini adalah aku tidak memakai alas kaki, so hitam macam sejarah aku jugak, same hitam dengan rambut. Iyer la, aku tengok lantai bersih semacam jer, rupenye kaki aku dah sapu segala hitam-hitam yang tidak nampak.
Oke lah, yang akhir sekali, aku cume nak pesan moralnye, supaya selalu kita beringat dengan satu pepatah yaitu bersusah-susah dulu, bersenag-senang kemudian.. k

0 ulasan:

Post a Comment


selamat datang buat saudara-saudara UIN..blog ini baru dibikin pada 14 January 2010 ..selamat menikmati ('',)
 

El-iNdoNeSy.bLoGsPot.cOm Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet Free Blogger Templates © 2008